"Business is never so healthy as when, like a chicken, it must do a certain amount of scratching around for what it gets"

Sunday, November 20, 2011

PAYUNG EMAS / nooraiza.blogspot.com

20/11/2011 - Malam tadi layan Cerekarama TV3 bertajuk PAYUNG EMAS. Tajuknya saja menarik perhatian saya. Mesti cerita pasal bermadu ni......Bila isteri membenarkan suaminya kawin lain, ganjarannya sangat hebat iaitu Payung Emas di padang Mahsyar nanti.....hhmmm. Boleh dapat ke?
Ya, memang itu janjinya tapi layak kah kita mendapat ganjaran itu?. Kalau isteri menyatakan keihklasan memberi izin tapi dihatinya bagaimana?. Kalau sentiasa bersikap curiga, bersedih , ada rasa marah dan dendam....boleh kah isteri dapat payung itu. Ganjaran yang terlampau hebat dijanjikan oleh Allah Yang Maha Esa dan sudah tentu pengorbanan nya mesti sesuatu yang hebat juga.
Memberi izin untuk suami berkahwin lain adalah kemuncak pengorbanan seorang isteri. Isteri yang hebat saja yang sanggup berbuat sedemikian. Pedih dah lara hanya yang menghadapi situasi ini yang akan tahu....' SIGH"....
Pernah bersabda Nabi Junjungan kita..."..ambil sehelai daun kayu yang masih hijau dan diletakan ditas dada isteri yang dmadukan, nescaya daun itu akan bertukar kering dan layu disebabkan bahang kesedihan hati isteri " ( lebih kurang begitu lah maksudnya....maaf kalau saya silap tapi saya pernah mendengar dari Ustaz Ismail iaitu Ustaz Mutawwif pebimbing Jemaah Umrah dan Haji saya, ). Kiasan yang cukup tepat untuk membayangkan penderitaan isteri dan sebab itu lah dijanjikan Payung Emas. Tepuk dada tanya selera..........
mampu kah isteri mendapat Payung Emas itu.?
Bib Hamid mesti suka ni.......tengok saja isteri isteri Ustaz Sauki yang ditarbiah setiap hari untuk berbaik baik bersama madu tapi masih gagal.....masih nak rebut Ustaz yang satu tu.Walau ini adalah cerekarama tapi mesej dan pengajaran dari nukilan penulis skrip yang perlu kita ambil iktibar.
Memang hak lelaki berkahwin lebih dari satu......dan isteri mesti betul betul  redha dan ihklas kerana Allah....KERANA ALLAH......KERANA ALLAH....kerana Allah telah menentukan takdirnya bagitu tanpa seculit pun terasa terguris....Boleh Kah ?. Saya tidak mampu...saya undur diri . Kepada yang bermadu...tahniah saya ucapkan...anda memang hebat.
Tapi kalau jadi juga pada saya ? En. Zainal........sila lah buat pilihan....hahahah

Iklas dari NAJ.
_______________________________________________________________________
PLEASE VISIT MY OTHER BLOG:

  • aizanetwork.blogspot.com - All about baking / cakes / receipes.
  • visitperak.blogspot.com --Info about Perak State and Tour.
  • holidaysandleisure.blogspot.com.- All about travelling / holidays  (Europe Tour ] -GET YOUR DISCOUNT- SIGN-UP FOR ADS4RICHS.COM /SILVERNET MEMBERSHIP.

IKLAN ONLINE.
FITLINE - nutritional drinks, regain your health and beauty.
Click at the side bar to know more.
Call 605-3215680 / 6013-4173415 / 6013-5971831.

______________________________________________________________________________

No comments:

Post a Comment